Uwaga na SMS-y zawierające podejrzane linki
Niemal codziennie do lublinieckich policjantów zgłaszają się osoby, które zostały oszukane bądź które próbowano oszukać. Metod działania oszustów jest wiele i niestety wciąż pojawiają się nowe. Obecnie najczęstszą metodą działania oszustów jest wysyłanie wiadomości tekstowych o przelewie bankowym, zawierających specjalnie spreparowany link. Apelujemy, by nie klikać w nieznane linki, nie podawać swoich danych poufnych. Zawsze kiedy sprzedajemy lub kupujemy coś w Internecie zachowajmy czujność!
Wszyscy, którzy za pośrednictwem Internetu, na co dzień kupują lub wystawiają do sprzedaży towary muszą być szczególnie ostrożni, aby nie dać się oszukać. Metod działania oszustów jest wiele i ciągle się one zmieniają. Pamiętajmy, że najczęściej przestępcy, do swoich niecnych celów, wykorzystują popularne komunikatory internetowe, pocztę elektroniczną lub SMS-y. Pod różnym pretekstem, nakłaniają swoje ofiary do podania im danych niezbędnych do logowania w bankowości elektronicznej, a będąc w ich posiadaniu, szybko wypłacają całe środki zgromadzone na ich koncie.
Jeśli w ostatnim czasie otrzymałeś podobną do prezentowanej poniżej, wiadomość dotyczącą przelewu - uważaj to oszustwo!
„BLIK. Ktoś przesłał ci przelew na telefon [...]” tak zaczyna się wiadomość SMS od oszusta. W dalszej części wiadomości podany jest link, z którego należy skorzystać, aby odebrać przelane pieniądze. Po kliknięciu w niego otwiera się spreparowana przez oszustów strona internetowa za pomocą, której przestępcy uzyskują dane do logowania na konto niczego nie podejrzewającej ofiary.
Apelujemy o ostrożność!
- Otrzymując wiadomości, przyjrzyjmy się przesyłanym linkom.
- Jeśli na stronie internetowej wymagane jest od nas podanie danych niezbędnych do logowania w bankowości elektronicznej, natychmiast opuśćmy stronę.
- Jeśli nie spodziewamy się żadnego przypływu gotówki, to już samo otrzymanie takiej wiadomości powinno być dla nas sygnałem, że może to próba oszustwa.
Często zdarza się również, że przestępcy przejmują konta w serwisach społecznościowych i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Wiele osób, sądząc, że koresponduje ze swoim znajomym podaje kod BLIK, a następnie w aplikacji mobilnej banku potwierdza PIN-em realizację transakcji, nie sprawdzając jej szczegółów. Godząc się na realizację transakcji użytkownicy tracą pieniądze na rzecz osoby podszywającej się pod znajomych z sieci społecznościowych.
Takiego wyłudzenia bardzo łatwo uniknąć:
- stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych, np. wymóg potwierdzenia logowania SMS-em. To znacznie utrudni przestępcy dostęp się do konta;
- potwierdzaj tożsamość "znajomych", którzy za pomocą komunikatora kontaktują się z nami i proszą o pożyczkę - zadzwoń do takiej osoby;
- sprawdzaj dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej - przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzisz transakcji na swoim telefonie;
- chroń swój telefon oraz kod PIN do aplikacji mobilnej banku.