Piłeś? Nie jedź!
Nietrzeźwi użytkownicy dróg to wciąż duży problem. Tylko wczoraj lublinieccy policjanci zatrzymali dwóch nietrzeźwych rowerzystów. W obu przypadkach sprawa będzie miała swój finał w sądzie. Policjanci apelują o trzeźwość za kierownicą.
Nietrzeźwi rowerzyści są szczególnym zagrożeniem na drodze. Rower to nie tylko beztroska przyjemność. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że miłośnicy jednośladów są tak samo odpowiedzialni za bezpieczeństwo swoje i innych uczestników ruchu drogowego, jak piesi i kierujący samochodami. Niestety pomimo apeli i akcji profilaktycznych wciąż zdarzają się osoby, które po alkoholu wsiadają na rower nie zdając sobie sprawy z zagrożenia. Tylko w ubiegłą środę 24 sierpnia na terenie Lublińca policjanci zatrzymali dwóch nietrzeźwych cyklistów.
Najpierw około godziny 18.00 na ulicy Cmentarnej zatrzymany został 51-letni mieszkaniec Lublińca. W trakcie badania stanu trzeźwości policyjny alkomat wykazał w jego organizmie ponad 1,5 promila alkoholu. Kolejny amator jazdy na tzw. "podwójnym gazie" został zatrzymany na ulicy Plebiscytowej około godziny 20.00. 35-latek jechał rowerem mając w organiźmie blisko 3,5 promila. W obu przypadkach policjanci odstąpili od ukarania sprawców w drodze mandatu karnego. Obaj cykliści za swoje zachowanie wkrótce odpowiedzą przed sądem, który może orzec karę grzywny w wysokości do 30 tys. złotych, a także wydać sądowy zakaz prowadzenia pojazdów.
Policjanci przypominają, że od początku bieżącego roku obowiązują zmiany w taryfikatorze za wybrane wykroczenia w ruchu drogowym. 2500 złotych, to obecnie wysokość mandatu karnego za kierowanie rowerem, będąc w stanie nietrzeźwości (powyżej 0,5 promila). Zmieniła się także wysokość grzywny za kierowanie rowerem w stanie po użyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila). Takie zachowanie może zakończyć się mandatem w wysokości 1000 złotych.
Nie zapominajmy również o obowiązkowym wyposażeniu roweru.
Rower powinien być wyposażony:
- z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające);
- z tyłu – w co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej (może być migające);
- w co najmniej jeden skutecznie działający hamulec;
- w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Podczas jazdy w dzień, przy dobrej widoczności, dopuszcza się, aby światła pozycyjne roweru były zdemontowane, natomiast na stałe musi być zamontowane obowiązkowe światło odblaskowe.