Wiadomości

Zachowaj ostrożność- możesz stać się ofiarą oszustów

Data publikacji 13.02.2024

Oszuści ciągle modyfikują swoje metody działań, szukając nowych pomysłów i sposobów, by oszukać swoje ofiary. Kto nie słyszał o metodzie na wnuczka, policjanta czy prokuratora? Warto zadbać o swoje bezpieczeństwo i być ostrożnym w kontaktach telefonicznych, czy podczas robienia zakupów w internecie. Szczególnie dbajmy o seniorów w naszym najbliższym otoczeniu.

Seniorzy pozostają w zainteresowaniu różnego rodzaju środowisk przestępczych próbujących wyłudzić od nich pieniądze. W związku z powyższym należy bardzo ostrożnie postępować w trakcie rozmów telefonicznych i unikać udzielania informacji, w szczególności dotyczących danych personalnych, numerów dokumentów, kont bankowych i haseł do nich, numerów kart płatniczych czy kodów PIN, czym zajmują się domownicy i kiedy przebywają w domu, a kiedy są poza nim itd. Przestępcy często posługują się różnymi „legendami” i metodami mającymi uwiarygodnić ich, jako członków rodziny potrzebujących pomocy, czy wykorzystując zaufanie seniora do różnego rodzaju instytucji publicznych, stosują metody na tzw. „policjanta”, „pracownika ZUS”, „funkcjonariusza CBŚP/CBA” czy też „księdza”. Oszuści korzystają z książek telefonicznych wybierają osoby o imionach częściej występujących u osób starszych. Następnie dzwonią na wybrane numery telefonów, a rozmowa prowadzona jest w taki sposób, aby oszukiwana osoba uwierzyła, że rozmawia w sprawie kogoś bliskiego albo nawet bezpośrednio z kimś ze swojej rodziny i sama wymieniła jego imię oraz inne dane, pozwalające przestępcom dalej wiarygodnie nią pokierować.

Kto może próbować Cię oszukać?

  • może to być osoba, która dzwoniąc do Ciebie i podając się za kogoś Ci bliskiego, prosi o wsparcie finansowe lub pożyczkę w związku z jakimś nagłym i nieprzewidzianym zdarzeniem;
  • może to też być osoba, która dzwoniąc do Ciebie mówi, że jest policjantem, prokuratorem czy też funkcjonariuszem CBŚP i prosi o pomoc w realizacji tajnej akcji wymierzonej w grupę oszustów;
  • może to być także osoba, która dzwoniąc lub odwiedzając Cię w domu podaje się za pracownika ZUS i proponuje ponowne przeliczenie wysokości emerytury lub inne świadczenie;
  • może to być wreszcie osoba, która odwiedzając Cię w domu przedstawia się jako pracownik opieki społecznej, gazowni, zakładu energetycznego albo innej instytucji, bądź też osoba, która chce Ci coś sprzedać lub prosi tylko o szklankę wody;

To może być próba oszustwa!
Pamiętaj!

każdą telefoniczną prośbę o pilne wsparcie finansowe potwierdzaj i przedyskutuj z innym członkiem swojej rodziny lub bliskimi znajomymi;

prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nie proszą o przekazanie pieniędzy;

pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nie odwiedzają swoich klientów w domach, w celu informowania ich o przysługujących im świadczeniach czy usługach. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości zadzwoń do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS pod numer telefonu: 22 560 16 00;

W przypadku zaistnienia takiej sytuacji powiadamiaj Policję dzwoniąc pod numer alarmowy 997 lub 112!

BEZPIECZEŃSTWO W CYBERPRZESTRZENI

Każdy użytkownik Internetu, przed rozpoczęciem korzystania z jego zasobów, powinien zapoznać się z zasadami bezpieczeństwa w sieci.
W trosce o swoje dane należy pamiętać o istniejących zagrożeniach, które często wiążą się z pobieraniem oprogramowania z niepewnych źródeł czy odpowiadaniem na podejrzaną pocztę elektroniczną. Coraz częściej ofiarami internetowych przestępców możesz stać się na portalach społecznościowych czy otwierając wiadomości od nieznanych użytkowników.

Surfując w sieci pamiętaj, że:

  • należy regularnie uaktualniać system i oprogramowanie, które używasz; warto zaopatrzyć swój komputer w program antywirusowy, który ostrzeże Cię przed niebezpieczeństwem;
  • nie otwieraj linków bezpośrednio z otrzymanego e-maila, szczególnie, jeśli nie znasz nadawcy wiadomości;
  • nie przesyłaj e-mailem żadnych danych osobistych, w żadnym wypadku nie wypełniaj danymi osobistymi formularzy zawartych w wiadomości e-mail;
  • banki i instytucje finansowe stosują protokół HTTPS tam, gdzie konieczne jest zalogowanie do systemu. Adres strony WWW rozpoczyna się wtedy od „https://”, a nie „http://” (jeśli strona logowania nie zawiera w adresie nazwy HTTPS, zgłoś taką sytuację do banku nie kontynuując logowania);
  • każde podejrzenia, co do fałszywych witryn należy jak najszybciej przekazywać policjantom lub pracownikom danego banku, odpowiedzialnym za jego funkcjonowanie w sieci.

Z uwagi na powszechny dostęp do komputera i urządzeń mobilnych uważaj na to, komu pozwalasz korzystać ze swoich kont i sprzętów. Nigdy nie udostępniaj swoich danych do logowania osobom trzecim. Staraj się regularnie wykonywać kopie bezpieczeństwa, a ważne pliki zapisuj na zewnętrznych nośnikach.

Stosując kilka prostych zasad możesz uniknąć stania się ofiarą internetowego przestępcy:

  • pilnuj swoich haseł, a nowo tworzone powinny mieć odpowiednią jakość. Do podstawowych zasad tworzenia hasła należy kombinacja małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych, o długości co najmniej 8 znaków;
  • nowe hasła nie powinny wiązać się z Twoimi danymi: imieniem, nazwiskiem, ksywą. Nie powinny też zawierać nazw z bliskiego Ci otoczenia, jak miejsce pracy lub imię pupila;
  • hasło powinno być unikalne dla każdego odwiedzanego przez Ciebie portalu, dla bezpieczeństwa, co jakiś czas, warto zmienić szyk liter i znaków;
  • nie powinieneś także zapisywać ważnych haseł do kont w plikach dostępnych na komputerze.

ZAKUPY W INTERNECIE

Coraz więcej osób wybiera drogę internetową jako sposób dokonywania zakupów. Dostępność e-sklepów i aukcji na popularnych portalach z roku na rok wzrasta. Skracając czas poświęcany na wędrówki po tradycyjnych sklepach w poszukiwaniach potrzebnych nam rzeczy, korzystamy z prostszych metod zakupu. Niestety niejednokrotnie stajemy się wtedy łatwym celem dla cyberprzestępców. Dlatego zamawiając i otrzymując wybrany przedmiot zwróć uwagę na:

  • cenę produktu – gdy jest zbyt niska może to sugerować towar niepełnowartościowy czy nawet podrobiony;
  • przed zakupem zorientuj się kim jest osoba sprzedająca - mając pozytywne opinie zakup będzie pewniejszy;
  • sprawdzaj od kiedy konto sprzedawcy widnieje w serwisie i ilu użytkowników korzystało z jego usług;
  • za każdym razem czytaj regulamin sklepu i opis aukcji serwisu z którego korzystasz;
  • domagaj się potwierdzenia nadania przesyłki, nie wpłacaj pieniędzy przed potwierdzeniem wygranej licytacji;
  • nie kasuj korespondencji ze sprzedającym – w przypadku oszustwa jest ona dowodem potwierdzającym zakup.
Powrót na górę strony