Wiadomości

Uwaga na telefonicznych oszustów podających się za pracownika banku

Data publikacji 05.10.2021

Policjanci ostrzegają przed oszustami, którzy dzwonią do przypadkowych osób podając się za pracowników jednego z banków. Oszuści próbują uzyskać od swoich rozmówców loginy i hasła niezbędne do bankowości elektronicznej lub nakłaniają ich do zainstalowania oprogramowania pozwalającego przestępcom przejąć kontrolę nad urządzeniem mobilnym lub komputerem. Apelujemy o ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych.

W ostatnim czasie policjanci z Lublińca otrzymali sygnały od mieszkańców powiatu lublinieckiego o wzmożonej aktywności oszustów, którzy podają się za pracowników banku. Przestępcy dzwonią do swoich ofiar z numeru telefonu łudząco przypominającego numer infolinii jednego z dużych banków. Twierdzą, że system bankowy wychwycił podejrzaną operację wykonywaną na koncie klienta i prawdopodobnie ktoś włamał się na to konto. Następnie oszust mówiący z wyraźnym, wschodnim akcentem, podając się za pracownika bankowego działu technicznego, próbuje nakłonić swoich rozmówców do podania loginów i haseł umożliwiających zalogowanie się na konto elektroniczne niczego nie świadomej ofiary lub rekomenduje zainstalowanie na urządzeniu rozmówcy oprogramowania pozwalającego na jego przejęcie. Niestety osoby, które dadzą się przekonać fałszywemu "bankowcowi", w krótkim czasie tracą wszystkie środki zgromadzone na koncie, a czasem zdarza się, że przestępcy zaciągają wysokie kredyt i natychmiast wypłacają uzyskane w ten sposób środki.

Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych. Zawsze należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby na przykład, za pośrednictwem infolinii naszego banku. Sygnałem ostrzegawczym powinno być dla nas dziwne zachowanie naszego rozmówcy, jego natarczywość, nieuprzejmość, niecierpliwość czy wyraźny obcy akcent.

Pamiętaj !

Nigdy nie podawaj znanych tylko Tobie haseł i loginów dostępu do konta elektronicznego! Pracownicy banku nigdy nie proszą i nie wymagają podawania takich danych. Nie ulegaj namowom dotyczącym zainstalowania na swoim telefonie, tablecie czy komputerze programów czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Oszuści często informują, że poprzez zainstalowanie takiego programu pomogą w przejściu przez trudny proces odzyskania, bądź zabezpieczenia oszczędności. Aplikacje takie są legalne i użyteczne – umożliwiają zdalny dostęp do wielu urządzeń, jednak niestety wykorzystywane są również przez oszustów, którym służą do przestępczej działalności. Instalując taki program udostępniamy nasze dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.

Powrót na górę strony