Wiadomości

Bezpieczne zakupy przedświąteczne

Data publikacji 13.12.2023

Święta coraz bliżej, pochłonięci poszukiwaniem wymarzonych prezentów dla bliskich i zakupami do przygotowania kolacji wigilijnej nie zapominajmy o swoim bezpieczeństwie. Większa liczba ludzi w sklepach, centrach handlowych oraz kolejki do kas to większe prawdopodobieństwo, iż staniemy się ofiarą kradzieży. Zagrożenia czyhają również w internetowych sklepach i portalach. Kilka wskazówek może pomóc nam się uchronić, aby nadchodzące Święta były bezpieczne dla wszystkich.

Świąteczna gorączka potrafi dopaść najbardziej ostrożne i rozważne osoby. Idąc na zakupy, starajmy się zachować zdrowy rozsądek i nie dajmy się ponieść przedświątecznym promocjom, w taki sposób, aby odebrały nam czujność. Przede wszystkim, zachowajmy szczególną ostrożność w zatłoczonych miejscach.
Zawsze należy trzymać cenne dla nas przedmioty – portfel, klucze, telefon, dokumenty – tam, gdzie będą trudno dostępne dla przypadkowego przechodnia. Nie wkładajmy ich do zewnętrznych kieszeni płaszcza czy tylnych kieszeni spodni – zaprawiony kieszonkowiec poradzi sobie z kradzieżą bardzo szybko. Nie nośmy wszystkich cennych rzeczy w tym samym miejscu, zwłaszcza dokumentów i kluczy (trzymając je razem, zwiększasz ryzyko, że potencjalny złodziej pozna także Twój adres – w ten sposób ofiarą może paść również Twoje mieszkanie).

Zadbajmy też o to, by w zatłoczonych miejscach plecak i torbę nosić przed sobą, zapięciem do siebie. W ten sposób możemy mieć swój dobytek przez cały czas na oku i zauważymy, jeśli ktoś będzie chciał przy nim manipulować.
Nigdy nie zostawiajmy bagażu i zakupów bez opieki. Jeśli jest ich za dużo, to istnieje możliwość zostawienia ich w przechowalni lub zamkniętych szafkach. Panie powinny pamiętać o zamknięciu torebki po skończonych zakupach.

Uważajmy przy kasie, nie zapisujmy numeru PIN na karcie płatniczej, ktoś niepowołany może go dostrzec i zapamiętać. Płacąc, staraj się też nie pokazywać całej zawartości portfela. W ten sposób unikniesz zainteresowania potencjalnych kieszonkowców.

Idąc na zakupy z dziećmi, zwracajmy szczególną uwagę na ich bezpieczeństwo. Duży ruch w sklepach zwiększa ryzyko zgubienia się. Pamiętajmy, by zawsze ustalić z dzieckiem, jak ma się zachować w takiej sytuacji – przede wszystkim, aby wróciło do miejsca, w którym ostatni raz Cię widziało i aby nie odchodziło nigdzie z nieznajomymi osobami. Sam także, jeżeli zauważysz, że Twoje dziecko się zgubiło, niezwłocznie poproś o pomoc pracowników sklepu lub miejsca, w którym się znajdujesz.

Każdy, kto woli robić zakupy, siedząc na kanapie i pijąc ciepła herbatę, powinien również być ostrożny, nie tylko w dużym centrum handlowym możemy zostać okradzeni, internet daje duże możliwości oszustom.

Jeżeli korzystamy z takiej formy robienia zakupów, starajmy się zachować podstawowe środki ostrożności i zdrowy rozsądek:

• weryfikujmy sprzedawcę/usługodawcę w niezależnych źródłach informacji, szczególną uwagę poświęć na analizę negatywnych opinii, gdyż te mogą być bardziej miarodajnym źródłem informacji niż pozytywne opinie na temat tego sprzedawcy/usługodawcy;
• czytajmy uważnie regulamin sprzedawcy/usługodawcy oraz sprawdzaj, czy zostały podane jego dane kontaktowe, czy adres istnieje i czy jest widoczny na mapach internetowych;
• przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru lub usługi;
• obserwujmy czy podczas przeprowadzania transakcji nie pojawia się błąd płatności, a w następnym kroku pojawia się inny link do jej ponowienia, który będzie linkiem do podstawionej przez oszustów strony integratora płatności służącej do wyłudzenia danych poufnych;
• wybierajmy platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona, lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
• nie zgadzajmy się na inny kontakt do płatności niż ten oficjalnie przyjęty (np. nie płać poza platformą do e-handlu przelewem na nr podany w wiadomości SMS lub w czacie);
• uważnie czytajmy wiadomości otrzymywane z banku za pośrednictwem komunikatów SMS lub aplikacji mobilnej;
• nie instalujmy dodatkowego oprogramowania, które jest rzekomo wymagane z uwagi na tzw. bezpieczeństwo płatności lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
• nie klikajmy na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS-ach;
• jeśli zauważymy zmiany w wyglądzie strony internetowej swojego banku lub niestandardowe zachowania wstrzymaj realizację dyspozycji i niezwłocznie skontaktuj się ze swoim bankiem za pośrednictwem infolinii;
• czytajmy ostrzeżenia przekazywane przez banki, Policję.

W przypadku podejrzenia próby popełnienia przestępstwa lub gdy przestępstwo to zostało popełnione, niezwłocznie poinformuj o tym fakcie swój bank oraz złóż stosowne zawiadomienie na Policję lub do Prokuratury.

 

 

źródło materiały KGP 

 

Powrót na górę strony