Spotkanie profilaktyczne o hejcie i przemocy rówieśniczej w Kamienicy
W poniedziałek aspirant Bartosz Skubała z Zespołu do Spraw Profilaktyki Społecznej Nieletnich i Patologi Komendy Powiatowej Policji w Lublińcu spotkał się z uczniami klas III–VIII Szkoły Podstawowej w Kamienicy. Tematem prelekcji były zjawiska hejtu i przemocy rówieśniczej, które spotykają młodych ludzi w cyberprzestrzeni.
Policjant w przystępny sposób wyjaśnił dzieciom, czym jest hejt, jakie są jego formy oraz jakie skutki niesie ze sobą dla osób nim dotkniętych. Podkreślił, że zarówno słowa, jak i gesty mogą ranić i prowadzić do poważnych problemów emocjonalnych czy społecznych.
Ważnym elementem spotkania była rozmowa o tym, jak unikać hejtu i przemocy, jak reagować w sytuacji bycia świadkiem krzywdzenia oraz do kogo zwrócić się po pomoc. Policjant zwrócił także uwagę na odpowiedzialność prawną nieletnich, przypominając, że każdy ponosi konsekwencje swoich czynów.
Tego rodzaju zajęcia mają na celu kształtowanie postaw szacunku, empatii i odpowiedzialności wśród dzieci i młodzieży, a także budowanie bezpiecznej i przyjaznej atmosfery w szkołach.
Jak zapobiegać staniu się ofiarą hejtu?
• Ostrożność w udostępnianiu informacji – publikowanie zbyt wielu prywatnych danych może narażać dziecko na ataki. Warto nauczyć je, jak dbać o swoją prywatność online.
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości – dziecko, które zna swoją wartość, rzadziej przejmuje się negatywnymi komentarzami. Ważne jest, aby uczyć je, że opinie w internecie nie definiują jego wartości.
• Nauka dystansu do internetu – warto uświadamiać dziecku, że wiele osób w sieci działa pod wpływem impulsu i nie warto przejmować się każdą krytyczną opinią.
Na co zwrócić uwagę będąc nauczycielem
• Zmiany w zachowaniu ucznia – jeśli dziecko nagle staje się wycofane, niechętne do kontaktu z rówieśnikami lub zmienia swoje nawyki, może to oznaczać, że doświadcza problemów w sieci.
• Obserwowanie relacji rówieśniczych – konflikty przenoszące się ze szkoły do internetu mogą być sygnałem cyberprzemocy.
• Reagowanie na sygnały od uczniów – jeśli dziecko zgłasza, że jest ofiarą hejtu, nauczyciel nie powinien tego ignorować. Warto omówić sytuację z pedagogiem szkolnym i rodzicami.
WspółpracA z rodzicami i Policją
• Regularne spotkania i warsztaty dla rodziców – nauczyciele mogą organizować szkolenia na temat bezpieczeństwa w sieci, pokazując rodzicom, jak mogą chronić swoje dzieci.
• Informowanie o zagrożeniach – warto edukować rodziców na temat tego, jakie zagrożenia mogą czekać na dzieci w sieci i jak je rozpoznawać.
• Zgłaszanie poważnych incydentów – jeśli nauczyciel zauważy, że uczeń padł ofiarą przestępstwa internetowego (na przykład groźby, nękanie), powinien poinformować o tym odpowiednie służby, w tym Policję.
Dzięki współpracy rodziców, nauczycieli i policji możliwe jest stworzenie bezpieczniejszego środowiska dla dzieci i młodzieży w internecie oraz pomoc tym, którzy doświadczają trudności.
Współczesne zagrożenia, zarówno te wynikające z dynamicznego rozwoju technologii, jak i te obecne w codziennych relacjach, wymagają czujności i aktywnego działania ze strony całego społeczeństwa.
Monitorowanie sytuacji, edukacja oraz budowanie sieci wsparcia to kluczowe elementy profilaktyki, które pomagają chronić dzieci i młodzież przed negatywnymi skutkami cyberprzemocy, hejtu oraz szkodliwych wyzwań.
Jeżeli zauważysz u młodej osoby oznaki niepokoju lub izolacji, nie zwlekaj – pomoc jest dostępna.
• 800 70 2222 Całodobowy Centrum Wsparcia dla osób dorosłych w kryzysie psychicznym
• 800 12 12 12 Całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka
• 116 111 Całodobowy Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży
• 116 123 Całodobowy Telefon wsparcia emocjonalnego dla dorosłych