Jak działają oszuści
Sposób działania oszustów, choć ma wiele wariantów i scenariuszy, zawsze opiera się na tym samym mechanizmie. Dzwoniący przestępca usiłuje stworzyć wiarygodną, często dramatyczną historię i przekonać swojego rozmówcę, że ta dotyczy właśnie osoby, z którą rozmawia. Ostatecznym celem zawsze jest nakłonienie do przekazania wysokich kwot pieniędzy, które mają pomóc w tzw. załatwieniu sprawy lub uchronić je przed utratą.
Policjanci cały czas apelują o ostrożność, ponieważ przestępcy nie ustępują w bezprawnych działaniach i nadal dzwoniąc, podszywają się pod funkcjonariuszy publicznych. W trakcie rozmowy telefonicznej oszuści wykorzystują różne scenariusze. W takim scenariuszu bez znaczenia jest czy jest to fałszywy policjant, prokurator, wnuczek, córka, pracownik wodociągów czy narodowego funduszu zdrowia, cel zawsze jest ten sam wyłudzić jak najwięcej pieniędzy. Wielu seniorów, kierując się odruchem serca czy chęcią pomocy daje wiarę w opowiedziany scenariusz i często tracąc oszczędności całego życia.
Oszustwa metodą „na wnuczka”.
Schemat działania sprawców:
Przestępca telefonuje do ofiary, rozpoczynając rozmowę, nie przedstawia się, w zależności od głosu mówi babciu/dziadku, ciociu/wujku „To ja. Nie poznajesz mnie”. Tak ukierunkowuje ofiarę, żeby ta sama podała mu imię osoby dla siebie bliskiej. Tym samym podświadomie utwierdza ją w przekonaniu, że rozmawia z wnuczkiem. W trakcie rozmowy wmawia, że znalazł się w bardzo trudnej sytuacji życiowej, np. spowodował wypadek i musi zapłacić, żeby uniknąć kary lub, też ma niepowtarzalną okazję zarobienia dużych pieniędzy np. zakup samochodu po okazyjnej cenie. Legend jest wiele. Celem działania jest przekonanie rozmówcy o konieczności natychmiastowej pomocy. Następnie stara się ustalić ile oszczędności ma babcia, w domu czy w banku. Jeżeli jest to zadowalająca dla niego kwota, prosi o spakowanie pieniędzy. Natomiast, jeżeli kwota jest niewystarczająca, wysyła ją po pieniądze, np. do bankomatu, znajomych, sąsiadów lub banku. Jeżeli rozmówca, posiada duże oszczędności w banku, namawia do ich wypłacenia. Oszust prosi o przygotowanie gotówki lub przelanie pieniędzy na wskazane konto bankowe. Zazwyczaj są to konta firm zajmujących się szybkimi międzynarodowymi transferami gotówki. W przypadku odbioru gotówki przysyła „zaufaną osobę”, argumentując to brakiem możliwości osobistego odbioru.
Oszustwa metodą „na policjanta”.
Schemat działania sprawców:
Sposób działania sprawców jest taki sam jak w przypadku metody na wnuczka, z tym że jeszcze w trakcie pierwszego połączenia rozmowa nagle zostaje przerwana lub też zaraz po jej zakończeniu, do pokrzywdzonej/go dzwoni osoba podająca się za policjanta lub funkcjonariusza Centralnego Biura Śledczego Policji i mówi, że wie o wcześniejszym telefonie i że Policja właśnie prowadzi działania/akcję/operację mającą na celu zatrzymanie sprawców, którzy przed chwilą dzwonili. Prosi o przekazanie im pieniędzy. Jednocześnie zapewnia, że wszystko jest kontrolowane przez Policję. Namawia seniora do współpracy, argumentując to zatrzymaniem przestępców i uniknięciem przez innych potencjalnych pokrzywdzonych życiowego dramatu. Przekazując pieniądze, osoba pokrzywdzona widzi je po raz ostatni.
Kolejny raz ostrzegamy!
• Policjanci nie odbierają nigdy żadnych pieniędzy od nikogo.
• Policjanci nie przyjmują pieniędzy na przechowanie i nie zabezpieczają ich na specjalnych kontach.
• Nie należy ufać w telefoniczne zapewnienia, że ktoś jest „pracownikiem banku” czy „policjantem”.
• Numer telefonu lub nazwa, który widzimy jako dzwoniący do nas, może być sfałszowany przez przestępców.
Jak nie paść ofiarą oszustwa telefonicznego?
• Bądź ostrożny w kontakcie z nieznajomymi.
• Nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom, których nie znasz. Nie ufaj osobom, które telefonicznie podają się za krewnych, przyjaciół, policjantów, pracowników banku.
• Zawsze potwierdzaj „prośbę o pomoc”, kontaktując się osobiście: wykonaj telefon lub skontaktuj się bezpośrednio.
• Nigdy nie przelewaj pieniędzy na obce konta podane w rozmowie telefonicznej.
• Nie działaj w pośpiechu, zastanów się, dlaczego ktoś chce twoich pieniędzy.
• Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i pojawia się jakiekolwiek podejrzenie, że to może być oszustwo, koniecznie powiadom Policję – numer 112.

